عشق آباد میزبان یک نشست علمی بین المللی بود

نشست علمی بین المللی «آثار تاریخی و فرهنگی ترکمنستان در کانون توجه جامعه جهانی» به دستور سردار بردی محمداُف رئیس جمهوری کشورمان و به همت وزارت فرهنگ این کشور در پایتخت برگزار شد.

هدف اصلی این رویداد گسترش همکاری های بین المللی و تبادل تجربیات در زمینه مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی است. ترکمنستان در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.

علاقه جامعه علمی بین المللی به میراث تاریخی و فرهنگی کشورمان هر سال بیشتر می شود. شاهد روشنی در این زمینه، نشست علمی بین المللی حاضر با عنوان «آثار تاریخی و فرهنگی ترکمنستان در کانون توجه جامعه جهانی» است.

همراه با مورخان ترکمن، باستان شناسان، هنرمندان محقق، مدرسان دانشگاه، همکاران خارجی آنها از جمله روسا، کارمندان برجسته و کارشناسان از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی جهان در این مراسم شرکت کردند. لازم به ذکر است که اکثر آنها متخصصانی هستند که با دانشمندان ترکمن در تحقیقات و مطالعات باستان شناسی مشترک آثار تاریخی کشورمان شرکت کردند.

در مراسم افتتاحیه نشست علمی بین المللی که در موزه دولتی مرکز فرهنگی دولتی ترکمنستان برگزار شد، اعضای دولت، رهبران و نمایندگان وزارت فرهنگ از جمله اداره ملی حفاظت، مطالعه و مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی ترکمنستان، مؤسسه تاریخ و باستان‌شناسی فرهنگستان علوم، ذخایر تاریخی و فرهنگی دولتی، دانشگاه‌های بخشی، رسانه‌ها، دانشمندان، چهره‌های فرهنگ و هنر و دانشجویان حضور داشتند.

سخنرانان بر برنامه دولتی فوق الذکر برای سال های ۲۰۲۸-۲۰۲۲ تمرکز کردند و تأکید کردند که اجرای آن به مطالعه علمی بیشتر تاریخ باستانی و میراث فرهنگی غنی مردم ترکمن، ارزش های ملی و حفظ آنها برای نسل های آینده کمک می کند.

همچنین اقدامات پیش بینی شده در این سند با هدف جذب گردشگران خارجی و داخلی برای بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی و اماکن دیدنی کشورمان انجام شده است. در عین حال، تأکید بر هدف اصلی سند برنامه جدید بود که نه تنها حفظ میراث ملی را شامل می شود، بلکه به آن انگیزه جدیدی برای توسعه می بخشد.

جلد اول این نسخه تا سال ۲۰۲۸ منتشر خواهد شد و شامل تمام پایگاه‌های اطلاعاتی موجود (تاریخ، مختصات جغرافیایی، اهمیت، پیشرفت تحقیق و مطالعات، یافته‌های اصلی و موارد دیگر) با عکس‌ها و نقشه‌های مربوطه خواهد بود.

این اولین بار است که چنین کار بزرگی در ترکمنستان انجام می شود.

چندین هیأت بین المللی باستان شناسی در ترکمنستان کار می کنند. یافته‌های آن‌ها در یک نشریه جدید مصور، منتشر شده با عنوان «آثار باستانی ترکمنستان: تحقیقات علمی و مرمت بناها» که توسط اداره ملی حفاظت، مطالعه و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی ترکمنستان تهیه شده است. امروز این مجموعه مقالات علمی برای اولین بار به شرکت کنندگان در نشست بین المللی ارائه شد.

این کتاب شامل مقالاتی از متخصصینی است که طی ۱۰ سال (۲۰۲۲-۲۰۱۱) در قالب هیأت ها و پروژه های باستان شناسی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی ترکمنستان شرکت کرده اند.

اساساً، اینها گزارش های علمی هستند که ایده ای از ماهیت و نتایج تحقیقات میدانی و همچنین کار مرمت در مدت زمان مشخص را ارائه می دهند. این نشریه بررسی گسترده ای از تاریخ فرهنگ مادی در ترکمنستان ارائه می دهد.

گفتنی است؛ ترکمنستان دارای گنجینه های ارزشمندی مانند شواهدی از تاریخ کهن و فرهنگ مردم ترکمن است که دولت تلاش می کند آن را در سراسر جهان بشناساند. در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ مرکز تاریخی و فرهنگی در ترکمنستان به ثبت رسیده است که بیشتر آنها آثار باستانی هستند. از این آثار می توان به گونور تپه، کارا تپه، نمازگا تپه، آلتین تپه، جیتون، نساء قدیم، مرو باستان، کهنه اورگنچ، دهستان باستان، سرخس باستان، قلعه ابیورد و گکتپه اشاره کرد. بناهای منحصر به فرد مرو باستان، کهنه اورگنچ و نساء در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان سایت های دارای ارزش جهانی به ثبت رسیده است. همچنین؛ بر اساس «برنامه دولتی ۲۰۲۸-۲۰۲۲ برای حفظ دقیق سایت های مربوط به میراث تاریخی و فرهنگی ملی، حفظ و مطالعه آنها و جذب گردشگر » اقداماتی برای مرمت و مطالعه بسیاری از آثار تاریخی در ولایات کشور پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری دولتی ترکمنستان، ۸ خرداد ۱۴۰۱

کد خبر 12369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =